Jüdisches Leben in EuropaMit der Hilfe des Himmels

Promises - endlich auf Video!


 

What did you do today, to promote peace?

יוזמה פלסטינית לקידום דמוקרטיה:
דיבורים על דמוקרטיה

 

חוסאם ס. מדחון, מאירגון "מיפתח" *

 

רמאללה – ביום שישי ה- 16 בדצמבר, העביר הקונגרס האמריקני החלטה המתנה סיוע כספי עתידי לרשות הפלסטינית בהדרת החמאס מבחירות הקרובות לרשות המחוקקת, המתוכננות ל- 25 בינואר. מצדו השני השל האטלנטי, מיהר האיחוד האירופי להצטרף לקריאה: הפעם לא הפרלמנט האירופי הוא שהודיע על ההחלטה, אלא הממונה על קשרי החוץ של האיחוד, חאווייר סולאנה. בפגישתו עם השר לעניינים אזרחיים של הרשות, מוחמד דחלאן, איים סולנה לצמצם סיוע כספי לרשות אם החמאס ישתתף בבחירות. הצהרות אלה רק מזיקות, ומעידות על סטנדרטים כפולים. יתר על כן, העובדה שהצהרות אלו נשמעות מצד האיחוד האירופי, המאוזן והאובייקטיבי יותר, ולא רק מצד ארצות-הברית, מוסיפה חטא לפשע.

 

מאז הקמת הרשות הפלסטינית ב- 1994, האיחוד האירופי היה התורם הגדול ביותר בכל הנוגע לסיוע כלכלי וגם תמיכה פוליטית. אך הצהרותיו האחרונות של סולאנה מטרידות ביותר. מדוע? משום שהאיחוד האירופי, שהוא פדרציה של מדינות דמוקרטיות, מאיים לשבש הליך דמוקרטי אמיתי שצריך בהכרח לכלול את כל המגזרים של החברה הפלסטינית. כך למשל, בתקופת כהונתו של הנשיא ערפאת, אחת מנקודת הביקורת העיקריות של רבים בקהילה הבינלאומית – לרבות האיחוד – נגעה לממשל הלא-דמוקרטי של הנשיא המנוח. מאז נכנס לתפקיד המנהיג המתון יותר, הנשיא עבאס, הוא חותר לא רק לרפורמה כלכלית, הנחוצה מאוד, אלא מנסה גם לזרז רפורמה דמוקרטית ומוסדית ברשות.

 

עולה אם כן השאלה היסודית – אם הדמוקרטיה אינה רק אמצעי, אלא מטרה שהאיחוד מעוניין בהשגתה בפלסטין וגם במזרח-התיכון רבתי, מדוע לפעול כנגד העקרונות היסודיים של הדמוקרטיה? לפי טיוטת החוקה של האיחוד האירופי, שטרם אושררה, הגדרת הדמוקרטיה היא: "דמוקרטיה במשמעותה האידיאלית היא הרעיון שהעם צריך לשלוט בממשלה המושלת בו. עיקרון זה מקודם על-ידי יישום שיטת הצבעה שמאפשרת לרוב לשלוט, באופן ישיר או באופן עקיף, באמצעות נציגים נבחרים. דמקורטיות ליברליות הן שיטות ממשל שבהן זכויותיו היסודיות של הפרט הנמנה עם מיעוט מוגנות בחוק." אי לכך, האיום בצמצום הסיוע לרשות אם החמאס ישתתף בבחירות, שקול לאיום על מגזר נכבד בציבור הבוחרים הפלסטינית. מטרידים עוד יותר האמצעים הננקטים – איום לפעול באמצעים כספיים כנגד עם מרושש.

 

יתר על כן, עולה השאלה מדוע לאיים בקיצוץ הסיוע לרשות כאשר הצטרפותו של החמאס לבחירות היא התפתחות חיובית המאלצת את החמאס לאמץ מדיניות קיצונית פחות ולוותר על כמה מהאידיאולוגיות הקיצוניות יותר שעליהן הוא מבוסס. אפשר לומר בוודאות כי המנהיגות הפלסטינית, ולצורך העניין גם מפלגות פלסטיניות אחרות, יעמדו בעיקשות על כך שהחמאס יוותר על העקרון הראשוני שלו, כלומר השמדתה של מדינת ישראל. יתר על כן, כפי שאמרה באחרונה הד"ר חנאן עשראווי בראיון לבי-בי-סי, שיתוף המפלגות הקיצוניות יכפה עליהן פוליטיזציה של עמדותיהן, במקום מיליטריזציה של עמדותיהן. בהקשר הזה, הדרת החמאס תחסום את תהליך ההתמתנות שהאירגון יידרש לעבור, ורצוי התמתנות שצריכה לבוא במוקדם ולא במאוחר.

 

כדי שהתהליך הדמוקרטי בפלסטין יהיה אמיתי ולא רק קוסמטי, השתתפותן בבחירות של קבוצות קיצוניות פלסטיניות, ובייחוד החמאס, חיונית. דיבורים על דמוקרטיה טובים רק כאשר מיישמים אותם באופן אמיתי.

 

Palestinian Initiative for the Promotion Democracy:
Speaking of Democracy!
Husam S. Madhoun responds to a U.S. House “resolution that conditioned future financial aid to the Palestinian National Authority on the exclusion of Hamas from the upcoming legislative elections...

 

 

* חוסם ס. מדחון הוא המתאים למידע ותקשורת ביוזמה הפלסטוינית לקידום דמוקרטיה ודיאלוג גלובליים MIFTAH.
פורסם במקור ב"מיפתאח" ב- 20 בדצמבר 2005.
בקרו באתר מיפתאח ב- www.miftah.org
מופץ על-ידי שירות CGNews.
הפרסום אושר על ידי בעלי הזכויות.

http://www.sfcg.org/cgnews
שירות החדשות CGNews מציע חדשות, מאמרי דעה, כתבות ופרשנויות של מומחים מקומיים ובינלאומיים, העוסקים בטווח רחב של נושאים הקשורים למזרח-התיכון.
hagalil.com 24-02-2004


DE-Titel
US-Titel
Books




 

מה אתם חושבים?

Copyright: hagalil.com / 1995...

haGalil onLine