Jüdisches Leben in EuropaMit der Hilfe des Himmels

Promises - endlich auf Video!


 

What did you do today, to promote peace?
[ARABISCH] [ENGLISCH] [DEUTSCH]

שרון מוכן לפשרה גם בירושלים:
כולם יחלקו את ירושלים

מאמר מערכת של "הארץ"

תל אביב - יועצו של אריאל שרון לענייני סקרים, קלמן גאייר, אמר (או לא אמר) לשבועון האמריקאי "ניוזוויק", כי שרון מוכן לפשרה גם בירושלים וכי "תיאורטית" יסכים שרון להקמת מדינה פלסטינית על 90% משטחי הגדה. התבטאות זו הצליחה באחת להציל את הליכוד ממבוכתו הקיומית ולאוורר את סיסמת הבחירות הישנה שלו "פרס יחלק את ירושלים".

הסיבה היחידה להקמת מפלגת "קדימה" היתה הניסיון לברוח מהדמגוגיה של מחנה הימין לכיוון המבורך של פיכחון מדיני. מי שרואה בפילוג הליכוד אירוע בעל חשיבות גדולה מקווה, כי שרון יכול להתמודד גם עם פשרות בירושלים וכי ההתנתקות החד-צדדית מעזה היתה סימן לבאות ולא סוף פסוק. ההנחה הרווחת היא, כי שרון אינו מתכוון לדחות את ההחלטות הקשות לאחרית הימים וכי די בכך שהוא באחרית ימיו הפוליטיים כדי לדחוק אותו לבצע את הניתוח הכואב של סיום הכיבוש בקדנציה הבאה. תגובתו המבוהלת על הראיון עם גאייר מעוררת ספקות בעניין זה. אולי צודקים הטוענים, כי הקמת "קדימה" אינה אלא תרגיל נקמה במרכז הליכוד ואין בכוונת שרון לבצע כל מהלך מדיני נוסף.

כל תוכנית מדינית לפתרון הסכסוך עם הפלסטינים כללה גם שינויי גבול בירושלים. העיר, על שטחי הענק המסופחים לה, נהפכה למוקש דמוגרפי ואבן נגף לבניית מדינה פלסטינית בעלת רצף טריטוראלי הגיוני. מי שסיפח את הפריפריה הפלסטינית לירושלים לא חשב כנראה, כי ביום מן הימים תקום מדינה פלסטינית. התקבלו החלטות מופרכות, שכבר אי אפשר לחזור מהן, כמו מעלה אדומים וגבעת זאב. יישובים אלה אמנם נכללים בשטח הישראלי אפילו על פי מפת הסכם ז'נווה; אך ברור, כי כל הסדר מדיני - יהיה מי שיהיה ראש הממשלה שיחתום עליו - יכלול חלוקה של ירושלים.

ירושלים מעולם לא היתה מאוחדת. את המפתח העקרוני לחלוקה קבע כבר ביל קלינטון: מה שיהודי ליהודים, ומה שערבי לערבים. אין מי שרואה בעיני רוחו את 220 אלף ערביי שכונות מזרח ירושלים מסתפחים למדינת ישראל אחרי הסכם חלוקה לשתי מדינות, וגם שרון בוודאי מבין זאת, כמי שהניף את דגל הדמוגרפיה גבוה כל כך.

במערכת בחירות נוהגים להסתיר מסרים שנויים במחלוקת כדי לגרוף כמה שיותר קולות. לכן ברור, מדוע ב"קדימה" נזעקו מדבריו של גאייר על ירושלים. אך כשההצדקה היחידה לקיומה של "קדימה" היא אותם "ויתורים כואבים", ששרון לא היה יכול לבצע במסגרת הליכוד, הבהלה הזאת היא סימן מדאיג לכך, כי שרון עצמו אינו יודע מה מטרותיו המדיניות. אולי הוא חושב להעביר קדנציה שלמה בישיבה על זרי הדפנה של ההתנתקות מעזה. היה אפשר לצפות, שמנהיג אמיץ כמוהו יאמר בתשובה לסיסמת הליכוד הישנה-החדשה: "כולם יחלקו את ירושלים" כי זהו האינטרס הישראלי.

פורסם במקור ב"הארץ" ב- 15 בדצמבר 2005.
בקרו באתר העיתון ב- www.haaretz.com

http://www.sfcg.org/cgnews
שירות החדשות CGNews מציע חדשות, מאמרי דעה, כתבות ופרשנויות של מומחים מקומיים ובינלאומיים, העוסקים בטווח רחב של נושאים הקשורים למזרח-התיכון.
hagalil.com 24-12-2005


DE-Titel
US-Titel
Books




 

מה אתם חושבים?

Copyright: hagalil.com / 1995...

haGalil onLine