Jüdisches Leben in EuropaMit der Hilfe des Himmels

Promises - endlich auf Video!


 

What did you do today, to promote peace?

[ENGLISH] [GERMAN] [ARABISCH]

תפקיד חדש:
דת במזרח-התיכון

מארק גופין *

וושינגטון – בשנים האחרונות הפכה הדת למאגר של האידיאולוגיות הפוליטיות הקיצוניות ביותר של התקופה המודרנית, ורבים מאיתנו נחרדים מהשילוב של קנאות דתית, אידיאולוגיות גזעניות ורצחנות של ממש. אבל בעולם המודרני, רשמים יכולים להטעות. אי-אפשר להגזים במידת השפעתם של אמצעי התקשורת השונים על התרבויות ועל אופני המחשבה שלנו. אבל יתכן שהמציאות שונה. רוב בני-האדם עדיין רואים את הדת שלהם כשוחרת שלום מיסודה, וכאשר הם נשאלים, הם תומכים בפשרות שפויות למדי בשאלות הקשות שאיתן מתמודד המזרח-התיכון. הבעיה היא, שהטכנולוגיה שמה בידיהם של הקיצונים כוח בלתי-רגיל, המאפשר להם להטיל אימה באמצעות חומרי נפץ.

באווירה כזו של חשד וחוסר אמון, ישנו גורם אחד שנודעת לו השפעה עצומה על היחסים בין אויבים. מדובר בכוחן של מחוות החוצות תרבויות. מעשינו הם המגדירים אותנו יותר מכל, וכולם מחכים שמרחב חוסר-הוודאות בין הצדדים יתמלא במעשים. רוב החלל הזה מתמלא על ידי הקיצונים, והיתר מפחדים ושותקים במבוכה. אך המצב הזה אינו הכרחי.

בשנה שעברה, השתתפתי בכינוס שנערך במרכז התרבות המרכזי בדמשק, ספריית אסד. עמדתי מול קהל של 300 אנשים משכילים אך קשוחים, שהציגו לי שאלות קשות על אמריקה. מצלמות הטלוויזיה הלאומית וכתבי הבעת' הראשיים נכחו במעמד, וידעתי שכל מה שאומר במסגרת הנאום שלי ובתשעים הדקות לאחריו, שבהן עניתי על תשובות, עלול בקלות לעבור עיוות. בחרתי להביע שוב ושוב את רחשי הכבוד שלי, להדגיש את נקודות החוזק של התרבות הסורית הקדומה, ואת הפוטנציאל העצום של סוריה להפוך שוב למרכז תרבותי עולמי, אם וכאשר תצליח להפוך לחברה דמוקרטית ופתוחה יותר. ככל שדיברתי באופן חיובי יותר על התרבות שלהם, כן הרשיתי לעצמי להתייחס בכנות רבה יותר למחדלים של ממשלות וצבאות שונים, לרבות שלי. במקביל, הפך הייצוג הדמוני של ארצי בפי חלק מהמשתתפים לחלול יותר, והיה ברור שאינו עולה בקנה אחד עם האווירה שנוצרה באותו ערב. המחווה שעשיתי – הביקור שלי אצלם, והעמידה מולם לבדי, תוך סיכון אישי מסויים - ריגשה את האנשים האלה וקשרה בינינו חברות אמיצה.

גם הם, כמו רובנו, מוגבלים ביכולתם לחולל שינויים מהירים במדיניות ארצם. אנו, החיים בדמוקרטיות, מרגישים לעתים חסרי אונים מול הקיצונות. תארו לכם מה התחושה במדינות לא דמוקרטיות. אבל מחוות עוצמתיות מצליחות לגשר על התהום ולהעצים אנשים משני צידי המתרס, כדי שיוכלו לזרוע את זרעי הפשרות העתידיות.

המפתחות להצלחה במקרה הזה כוללים הקשבה סבלנית אינסופית, מול טענות מופרכות, התעקשות נחושה לכבד את המיטב בתרבותו של האויב, וטיפוח תרבות ויכוח שתוכל לרשת את מקומה של תרבות הדמוניזציה. זה התהליך הנחוץ כעת לישראל ולפלסטין – והוא צריך לקרות באופן שישתף מספר גדול של אנשים משני הצדדים, ולא רק את המשכילים והמבוססים. זה מה שנחוץ גם למזרח-התיכון כולו.

אנו זקוקים למחוות רבות משני צידי המתרס, בכמות שתאפשר ליחסי האנוש להטות את הכף – אם להשתמש בביטוי של מלקולם גלאדוול. אנו זקיקים לסוג השינוי שהתחולל באירלנד, והניח את היסודות למשא ומתן מדיני על אינטרסים חיוניים.

רובנו מבועתים לנוכח פיגועי ההתאבדות וההוצאות להורג מטעם קנאי הדת, המתבצעים ברחבי העולם בשם האיסלאם. מחקרים בפסיכולוגיה חברתית מלמדים, שקל להפליא להשתמש בדמויות סמכותיות כדי להפוך אנשים משכילים ומבוססים לכאלה המוכנים לגרום סבל לזולת. אנו יודעים גם שרוב המחבלים משכילים, ואינם עניים. אנשי דת קיצוניים השתלטו על תודעותיהם הרבה של אנשים מנוכרים, אבל באמצעות ברית אטסטרגית חדשה נוכל לבלום את המגמה הזאת. חילוניים ודתיים צריכים למצוא את האומץ הנחוץ להתקרב זה לזה וליצור ברית חדשה בין הדת הסובלנית והמתונה והמוסדות הממלכתיים המרכזיים של הדמוקרטיה ושלטון החוק. יש לראות במדינה גורם המקבל בברכה את הדת ומכבד אותה, אך בו בזמן אינו נכנע לתוקפנית פוליטית דתית. זו מטרה שאפשר להגיע אליה בעבודה קשה, והיא חיונית לעתידן של פלסטין וישראל וגם לחלקים גדולים של העולם.

הסכנות הנובעות מהאיסלאם התבטאו עד כה לרוב באלימות קיצונית המופנית כלפי המדינה. הסכנות הנובעות מהיהדות, מהנצרות והמהינדואיזים, לעומת זאת, באו לידי ביטוי בשימוש מניפטולטיבי במוסדות המדינה למטרות קיצוניות. בכל המקרים יש רק דרך אחת אל העתיד, והיא ברית בין דתיים וחילוניים שינסחו ויגבשו יחד את הערכים הדמוקרטיים והלא-אלימים המשותפים להם. מהלך זה, לצד מהלך נועז של יצירת קשר עם יריבים מעבר למיתרס, הם נוסחה מנצחת שתחזק את השלום והדמוקרטיה בין אומות ובתוכן.

* מארק גופין מחזיק בקתדרה לדתות, דיפלומטיה ופתרון סיכסוכים עולמיים ע"ש ג'יימס לאו באוניברסיטת ג'ורג' מייסון. מאמר זה פורסם בשותפות עם שירות CGNews.
פורסם במקור בשירות CGNews ב- 22 בדצמבר 2005.
בקרו באתר www.commongroundnews.org

http://www.sfcg.org/cgnews
שירות החדשות CGNews מציע חדשות, מאמרי דעה, כתבות ופרשנויות של מומחים מקומיים ובינלאומיים, העוסקים בטווח רחב של נושאים הקשורים למזרח-התיכון.
hagalil.com 24-02-2004


DE-Titel
US-Titel
Books




 

מה אתם חושבים?

Copyright: hagalil.com / 1995...

haGalil onLine