Jüdisches Leben in EuropaMit der Hilfe des Himmels

Promises - endlich auf Video!


 

רוב דומם למען השלום
דברה דה-לי

עונת הבחירות הגיעה, וחשוב שהמועמדים יזכרו שהקולות הרמים ביותר העולים מקבוצות שונות לא תמיד משקפים את קולות האנשים שהם מתיימרים לייצג. זהו המצב כעת בכל הנוגע לקהילה היהודית האמריקאית. בניגוד למה שחושבים אנשים מסויימים, יהודי אמריקה תומכים חד-משמעית במועמדים המצדדים במעורבות אמריקנית פעילה בתהליך השלום הישראלי-פלסטיני, הם מסכימים שארצות-הברית צריכה לנקוט גישה מאוזנת אם היא מעוניינת לתווך בהסכם שלום, ונותנים ציונים נמוכים לנשיא בוש על טיפולו בסיכסוך הערבי-ישראלי. ממצאים אלה עולים מסקר טלפוני שנערך מטעם "אמריקאים למען שלום עכשיו".

במקביל, הקהילה היהודית האמריקאית תומכת בהבנות ז'נבה, הסכם השלום הבלתי-רישמי שגובש על-ידי אישים מתונים בולטים בצד הישראלי והפלסטיני, ושאמור להוביל להקמתה של מדינה פלסטינית לצד מדינת ישראל, כשירושלים משמשת בירה משותפת של שתי המדינות.
הסקר בחן מדגם אקראי של 500 אמריקאים יהודים, והוא נערך על-ידי "זוגבי אינטרנשיונל" בין ה- 12 ל- 15 בינואר השנה. טווח הטעות של הסקר הוא פלוס/מינוס 4.5%.
הסקר מלמד, כי 71.6% מהיהודים האמריקאים נוטים יותר לתמוך במועמד פוליטי שיצהיר שארצות-הברית צריכה להיות מעורבת באופן פעיל בקידום השלום בין ישראלים לפלסטינים. יתר על כן, אף שחלקים מהקהילה היהודית המאורגנת הגיבו בחריפות כשהמועמד הנשיאותי הדמוקרטי האווארד דין רמז שארצות-הברית צריכה לשמור על איזון בניסיונות התיווך שלה בסיכסוך הישראלי-פלסטיני, 67.8% מהיהודים האמריקאים מאמינים כי כך באמת צריכה ארצות-הברית לגשת למשא ומתן.
בהתחשב בעובדה שהנשיא בוש התנתק מתהליך השלום שיהודי אמריקה מעוניינים בו, לא מפתיע לגלות ש- 76% מהם נותנים לו ציון שלילי על טיפולו בסיכסוך הערבי-ישראלי  - 37.9% דירגו אותו כ"בינוני" ו- 38.1% דירגו אותו כ"גרוע".

הסקר גם הציג סידרת שאלות לגבי הבנות ז'נבה. ראשית נשאלו המשיבים לדעותיהם על ההסכם – 43.2% מיהודי אמריקה אמרו שהם תומכים בהסכם באופן חלקי או מלא, ורק 8.9% אינם תומכים בו. עם זאת, רבים מהנשאלים (44.4%) אמרו שאינם מכירים את ההסכם במידה שתאפשר להם לגבש דעה.
בהמשך בדקו הסוקרים האם התמיכה בהסכם גדלה או פוחתת בעקבות חשיפה מפורטת יותר לתכניו. נאמר לנסקרים שההסכם כולל קץ לסיכסוך הישראלי-פלסטיני, כינונה של מדינה פלסטינית מפורזת לצד מדינת ישראל, מחוייבות משותפת לביטחון ולמלחמה בטרור, פינוי רוב ההתנחלויות הישראליות, הקמתו של גבול פחות או יותר על הקו הירוק של 1967, פיתרון בעיית הפליטים הפלסטינית שיעלה בקנה אחד עם שמירה על ריבונותה של ישראל על מדיניות ההגירה שלה, ריבונות מפוצלת באתרי הקודש בירושלים וירושלים בתור בירה משותפת של שתי המדינות.

לאחר שלמדו פרטים נוספים על ההסכם, רוב הנשאלים (50.2%) אמרו שסביר יותר שהם יתמכו בהסכם כעת, 22.4% אמרו שתמיכתם פחתה, 16.7% אמרו שהמידע הנוסף לא שינה את עמדותיהם, ו- 10.7% לא היו בטוחים. רמת התמיכה בהסכם מרשימה עוד יותר כאשר משווים אותה לשיעור התמיכה בו בקרב ישראלים ופלסטינים, המגיע כככל לאיזור ה- 40%.
בהמשך נשאלו משתתפי הסקר על מרכיבים ספציפיים בהבנות ז'נבה. ההסכם דורש מימון בינלאומי וכוחות שלום שיעזרו ביישומו. יהודי אמריקה הביעו תמיכה בכך שארצות-הברית תתרום בשני התחומים, אבל יותר מהם צידדו בסיוע כלכלי (83.9%) מאשר בשליחת כוחות שלום אמריקניים (61.8%).
הפתיח של הסכם ז'נבה קורא להכרה בזכות העם היהודי למדינה, והכרה בזכותם של הפלסטינים למדינה – עמדה שבה תמכו 85.4% מהנשאלים.

לפי ההסכם, הפליטים הפלסטינים יהיו זכאים לפיצוי על מעמדם כפליטים ועל אובדן רכושם, ותובטח להם הזכות להתיישב במדינה הפלסטינית החדשה או בארצות אחרות. נוסף על כך, ישראל תוכל לקבל החלטה ריבונית לגבי מספר הפליטים שתקלוט בגבולותיה – אם בכלל. 60.3% מהמשתתפים אמרו שהם תומכים בנוסחה זו, לעומת 25.9% המתנגדים לה.
עבוד היהודים האמריקאים, הסעיף הבעייתי ביותר בהסכם ז'נבה הוא זה שמדבר על ירושלים בתור בירתה המשותפת של מדינת ישראל ומדינת פלסטין העתידית. ובכל-זאת, רוב הנשאלים (46.9%) אמרו שהם תומכים בכך שהשכונות הערביות של ירושלים יוכרו כבירה הפלסטינית והשכונות היהודיות בה יוכרו כבירה הישראלית, ורק 39.4% אחוז אמרו שהם מתנגדים להסדר כזה.
הסקר מלמד אם כן שהקהילה שלנו תומכת בתהליך השלום הישראלי-פלסטיטני – ובמנהיגים האמריקאים התומכים בו – במידה הרבה יותר גדולה מכפי שסבורים רבים. זהו לקח חשוב, וכדאי לפוליטיקאים לזכור אותו במסגרת הקמפיינים שלהם.

דברה דה-לי היא נשיא ומנכ"לית של "אמריקאים למען שלום עכשיו".
פורסם במקור ב- The Forward ב- 5 בפברואר 2004
בקרו באתר www.forward.com

http://www.sfcg.org/cgnews
שירות החדשות CGNews מציע חדשות, מאמרי דעה, כתבות ופרשנויות של מומחים מקומיים ובינלאומיים, העוסקים בטווח רחב של נושאים הקשורים למזרח-התיכון.
hagalil.com 24-02-2004


DE-Titel
US-Titel
Books




 

מה אתם חושבים?

Copyright: hagalil.com / 1995...

haGalil onLine