Jüdisches Leben in EuropaMit der Hilfe des Himmels

Promises - endlich auf Video!


 

What did you do today, to promote peace?

האמנם לא למדנו דבר?

עמוס עוז

באר-שבע – נשיא סוריה בשאר אסד קורא שוב ושוב לישראל לפתוח בשיחות שלום. בימים האחרונים הוסיף שאין לו תנאים מוקדמים לכניסה לשיחות כאלו – אסד אפילו לא דורש את החזרת רמת-הגולן בתור תנאי מוקדם.

תגובתו של ראש הממשלה אהוד אולמרט לפנייתו של אסד היתה מדהימה: כניסה לדיאלוג עם סוריה בשלב הזה תהיה "בניגוד לעמדתו של ג'ורג' בוש, ידידה הגדול ביותר של ישראל," שאינו מעוניין בהסכם שלום ישראלי-סורי. וכך, דוחה ישראל את ידה המושטת של סוריה.

היו ימים שישראל עדיין התנהגה כאילו היא מדינה עצמאית ולא מדינת חסות אמריקנית, כאשר משא ומתן ישיר בלא תנאים מוקדמים היה עיקר מדיניותה לגבי המזרח-התיכון. דוד בן-גוריון, משה שרת, לוי אשכול, יצחק רבין ומנחם בגין קראו כולם למדינות ערב להתיישב איתנו אל שולחן המשא ומתן, בלי שום תנאים מוקדמים, משום צד. את הדרישות השונות של שני הצדדים, טענה ישראל במשך השנים, אפשר יהיה להבהיר בתהליך המשא ומתן עצמו.

לא עוד.

בתגובה להצעה הסורית, ישראל היא זו שמציבה כעת שורה של תנאים מוקדמים: גירוש הנהגת החמאס משטח סוריה, ניתוק קשריה של סוריה עם החיזבאללה, התרחקות מאיראן, הפסקת חיזוק ההיערכות הצבאית מול רמת-הגולן – ישראל דורשת את כל אלה עוד בטרם תיכנס לשיחות.

אם סוריה אכן תענה על תנאים מוקדמים אלה במלואם, לא תהיה לישראל כל סיבה לשאת ולתת איתה על עתיד רמת-הגולן. קבלת כל התנאים המוקדמים של ישראל תהפוך למעשה את השלום עם סוריה למיותר.

ב- 1967, בעקבות מתקפה סורית, כבשה ישראל את רמת-הגולן מידי סוריה. מאז, לא חדלה סוריה מדרישתה שישראל תחזיר את הרמה, ואילו ישראל דרשה שלום, הכרה והפסקת מעשי האיבה.

כבר היינו שם.

כעת ישאל דורשת כתנאי מוקדם שסוריה תיתן כל מה שיש לה, עוד בטרם יתיישבו הצדדים אל שולחן המשא ומתן. זו דרישה משוללת יסוד. מופרך עוד יותר ההגיון של דחיית הפנייה הסורית, ולפיו אל לנו להיכנס לשיחות עם סוריה, שמא נכביד על הנשיא בוש בוויכוח האמריקני הפנימי שלו בענייני המזרח-התיכון.

מדוע מתערבת ישראל בענייני פנים בין נצים ליונים אמריקניים? מדוע צריכה ישראל לדחות אינטרס לאומי עליון – שלום עם כל שכנותיה – לטובת נעימות או אי-נעימות ביחסיה עם ממשלה זרה?

אך בראש ובראשונה, זו הפעם הראשונה שראש ממשלה ישראלי הודה, ואפילו התפאר בכך, שעתידה של עדיפות לאומית ישראלית נמצא בידים זרות.

ערב מלחמת יום הכיפורים הציע נשיא מצרים דאז אנואר סאדאת לממשלת ישראל הסכם שלום, תמורת החזרת סיני. ממשלתה המופקרת של גולדה מאיר התעלמה מההצעה, בטיעונים דומים לאלה שמשמשים כיום את הקבינט של אולמרט, בבואו להצדיק את סירובו להיכנס לשיחות עם סוריה.

2,700 חיילים ישראלים נהרגו, ואלפים נפצעו, במלחמת יום הכיפורים – שאחריה קיבלה ישראל את אותה ההצעה שהציג סאדאת ערב המלחמה: שטחים תמורת שלום.

האמנם לא למדנו דבר?

פורסם ב- Ynetenews ב- 19 בדצמבר 2006, www.ynetnews.com
http://www.sfcg.org/cgnews
שירות החדשות CGNews מציע חדשות, מאמרי דעה, כתבות ופרשנויות של מומחים מקומיים ובינלאומיים, העוסקים בטווח רחב של נושאים הקשורים למזרח-התיכון.
hagalil.com 24-02-2004


DE-Titel
US-Titel
Books




 

מה אתם חושבים?

Copyright: hagalil.com / 1995...

haGalil onLine